بازیهای رایانهای و اثرات آن بر سلامت روانی دانش آموزان
نویسندگان
چکیده مقاله:
مقدمه: امروزه بازیهای کامپیوتری جزء جداییناپذیری زندگی کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان تبدیلشده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر بازیهای رایانهای بر سلامت روان دانشآموزان دوره دبستان تحصیلی (پایه سوم) مدارس نوزدهگانه شهر تهران انجام شد. روش کار: این پژوهش پس رویدادی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون است. جامعه آماری پژوهش شامل، تمامی دانش آموزان پایه سوم دبستان مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 93- 1392 بود. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران (897) با روش نمونهگیری، خوشهای انتخاب شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه سلامت عمومی SCL-25 و پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کارشناسان و متخصصین مربوطه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضریب 79/0 تعیین اعتبار گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آماره توصیفی (جداول شاخصهای گرایش به مرکز، پراکندگی و جداول توزیع فراوانی) و آماره استنباطی (آزمون تحلیل واریانس یکراهه) و نیز نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: سطح معنیداری بهدستآمده برای رابطه میزان استفاده از بازیهای رایانهای بر ابعاد مختلف سلامت برای پرخاشگری (0/001)، افسردگی (0/002)، اضطراب (0/003)، حساسیت بین فردی (0/003)، کمتر از (0/005) بود. در نتیجه فرضیه صفر برای تمام فرضیههای پژوهش رد و فرضیههای پژوهشی مبنی بر وجود رابطه میان استفاده از بازیهای رایانهای بر ابعاد مختلف سلامت تائید گردید. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشانداد دانشآموزانی که به بازیهای رایانهای نمیپرداختند از نظر سطح سلامت روانی در همه ابعاد (پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، حساسیت بین فردی، علائم جسمانی) در شرایط بسیار بهتری نسبت به دانشآموزانی که کم یا زیاد به بازی میپردازند قرار داشتند. با توجه به گسترش و محبوبیت این بازیها در میان دانشآموزان باید نظارت بیشتری بر محتوای بازیهایی که در اختیار آنان قرار میگیرد انجام شود که در این زمینه نیاز به بهرهگیری از تجارب کارشناسان علوم تربیتی و روانشناسی است. همچنین برنامهریزی به جهت استفاده بهینه از اوقات فراغت دانشآموزان میتواند از گسترش بیرویه این بازیها جلوگیری نماید.
منابع مشابه
مقایسه سلامت روانی دانش آموزان طلاق با دانش آموزان عادی
هدف مطالعه حاضر مقایسه سلامت روان دانش آموزان نوجوان خانواده های طلاق گرفته با دانش آموزان نوجوان خانواده های عادی بود. بدین منظور 40 دانش آموز طلاق مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی شهر تبریز به صورت در دسترس انتخاب شدند و گروه کنترل نیز پس از همتاسازی در متغیرهای جنسیت، تحصیلات، وضعیت اجتماعی-اقتصادی با گروه طلاق، به روش نمونه گیری تصادفی سهمیه ای به همان تعداد از میان دانش آموزان مدارس راهنما...
متن کاملبازی های رایانه ای و اثرات آن بر سلامت روانی دانش آموزان
مقدمه: امروزه بازی های کامپیوتری جزء جدایی ناپذیری زندگی کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان تبدیل شده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر سلامت روان دانش آموزان دوره دبستان تحصیلی (پایه سوم) مدارس نوزده گانه شهر تهران انجام شد. روش کار: این پژوهش پس رویدادی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری پژوهش شامل، تمامی دانش آموزان پایه سوم دبستان مدارس شهر تهران در س...
متن کاملمقایسه تأثیر بازیهای رایانه ای استراتژیک و بازیهای رایانه ای تفننی بر تفکر خلاق دانش آموزان
مقایسه تأثیر بازیهای رایانه ای استراتژیک و بازیهای رایانه ای تفننی بر تفکر خلاق دانش آموزان سوسن فرخی1 پناه سالمی2 کیمیا مقدم3 مهدی بدلی4 چکیده هدف این پژوهش مقایسه تأثیر بازیهای رایانه ای استراتژیک و بازیهای رایانه ای تفننی بر پرورش خلاقیت دانش آموزان پایه اول متوسطه شهر تهران بوده است.روش محققان در این پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه بود که یک گروه ازبازیهای ...
متن کاملمقایسه خلاقیت و سلامت روانی دانش آموزان تیزهوش و عادی
در پژوهش حاضر به منظوربررسی رابطه بین خلاقیت و سلامت روانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی دختر و پسر، از جامعه دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر شاغل به تحصیل در دبیرستان های دولتی عادی و سمپاد چهار گروه صد نفری به شیوه تصادفی مرحله ای انتخاب شدند ودر میزان خلاقیت و سلامت روانی با دو آزمون خلاقیت عابدی و سلامت روانی مورد ارزیابی قرار گرفتند .پس از تحلیل یافته ها مشاهده گردید که میزان سلامت روانی و...
متن کاملبررسی وضعیت سلامت روانی دانش آموزان دبستانی شهر مشهد
مقدمه: برای رسیدن به سطح مطلوب سلامت روان در جامعه به دادهها و اطلاعات آماری مناسب از وضعیت موجود نیاز میباشد که این پژوهش نیز به همین منظور و با هدف بررسی میزان شیوع اختلالات هیجانی-رفتاری در دانشآموزان دبستانی شهر مشهد انجام گردیده است. روشکار: در این پژوهش توصیفی-مقطعی 500 دانشآموز دختر و پسر از پایههای اول تا پنجم دبستانهای دولتی شهر مشهد در سال تحصیلی 90-1389 به روش ترکیبی (طبقهای...
متن کاملارتباط بازیهای رایانه ای با هوش هیجانی در دانش آموزان
زمینه و هدف: هوش هیجانی مفهومی براساس هیجانها و هوش اجتماعی است که در روابط میان فردی در محیط تحصیل، کار و خانواده نمود روز به روز بیشتری یافته است. این مطالعه با هدف سنجش ارتباط بین هوش هیجانی و بازی های رایانه ای در دانش آموزان انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بود. جامعه هدف در این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع دوره اول دبیرستان شهر بجنورد بودند که از بین آنها 205 نفر با...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره None
صفحات 1- 7
تاریخ انتشار 2017-02
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023